donderdag 2 april 2015

Hielen 5: Fleegles hiel

Op het blog van de Canadese blogster Fleegle kwam ik deze hiel tegen. De hiel wordt gevormd door een spie en een halve jojohiel. Ik heb hem natuurlijk meteen uitgeprobeerd.

Mijn eerste ervaring:
  • simpel te breien;
  • geeft een goede vorm;
  • wel gaatjes aan de zijkanten net als bij de jojohiel (er bestaan slimme tips om die te voorkomen, ik brei in deze serie basishielen zonder slimme tips).
Koop het breipatroon van sokken met vijf verschillende hielen, toe up gebreid met twee tegelijk op de rondbreinaald.

Lees verder voor het breipatroon van deze sokjes:
Hier de beschrijving toe up:

onderdelen van een sok met Fleegle's hiel

in volgorde van toe up breien:
  • tenen: wit
  • tussenvoet: groen
  • deel met spie: wit
  • hiel: groen,
  • been: wit
  • boord: groen

Lees verder voor een beschrijving van het breien van Fleegle's hiel, van teen naar been:

brei sokjes met Fleegle's hiel

stap 1. opzetten: zet met wit voor de tenen voor elke sok twee keer 4 steken op volgens de methode van de dichte dubbele opzet.
stap 2: tenen: meerder in de tweede en eennalaatste steek van elke naald in elke ronde tot je voor elke sok twee keer 16 steken per sok op de naald hebt staan.
stap 3: tussenvoet: ga verder met groen. Brei zonder meerderen 15 ronden.
stap 4:  spie: ga verder met wit. Brei 2 steken, meerder een steek naar rechts, brei door tot 2 steken voor het einde, meerder een steek naar links, en brei de laatste 2 steken van de toer. Doe hetzelfde bij sok 2. Brei de naalden van de bovenvoet zonder meerderingen. Brei de volgende ronde zonder meerderingen. Meerder zo elke tweede ronde tot je 30 steken op de naald van de ondervoeten hebt staan.  Brei met wit tot twee steken voor het midden Ga verder met groen
stap 5: hiel van sok 1: brei met groen de vier middelste steken, brei 2 steken samen, brei 1 steek, maak hier een wisselsteek-links* van, keer. Brei averecht tot 2 steken voorbij het midden, brei 2 steken samen AAS*, brei nog 1 steek, keer. Maak van de eerste steek een wisselsteek-rechts*, brei tot 1 steek voor het gat, brei de steken voor en na het gat samen, brei nog een steek, maak hier een wisselsteek-links van, keer. Brei averecht tot 1 steek voor het gat, brei de steken voor en na het gat AAS samen, brei nog een steek, keer.  Ga zo door tot je alle steken verwerkt hebt, eindig met een heengaande (rechte) toer. Doe hetzelfde met sok 2. Maak de ronde af.
stap 6: been:  Ga verder met wit. Brei 12 ronden.
stap 9: boord: ga verder met groen. Brei de eerste ronde recht, brei 8 ronden 1 recht 1 averecht. Brei 8 ronden. Kant af volgens de methode van het samenbreien*

Technieken:
*Wisselsteek rechts: draai de rechternaald tegen de klok in rond de draad, steek de rechternaald van rechts naar links in draad+steek, haal af, trek strak tot de steek omklikt.
*Wisselsteek links: draai de rechternaald tegen de klok in rond de draad, steek de linkernaald van links naar rechts in draad+steek, haal af, trek strak tot de steek omklikt.
*AAS: staat voor Afhalen, Afhalen, Samenbreien: haal 2 steken 1 voor 1 af (daarmee voorkom je dat ze verdraaid op de naald komen te staan,) en brei deze samen. In een rechte toer recht, in een averechte toer averecht.
*Afkanten: brei 2 steken, brei deze samen. Brei 1 steek, brei de 2 steken op de rechternaald samen. Brei 1 steek, brei de 2 steken op de rechternaald samen. Ga zo door tot alle steken zijn afgekant.

Veel succes!