woensdag 16 oktober 2013

Maattabel sokken deel 1: lengte

Het is opvallend hoe weinig mannen hun schoenmaat kennen. In mijn gezin geeneen.

Het meten van de voetlengte heeft geen zin als meneer niet op wil staan en je in de lucht moet meten. Het opmeten van een schoen heeft ook geen zin. 

maattabel voetlengte

schoenmaat 22/23, voetlengte 14,5 cm
schoenmaat 24/25, voetlengte 15,5 cm
schoenmaat 26/27, voetlengte 17 cm
schoenmaat 28/29, voetlengte 18 cm
schoenmaat 30/31, voetlengte 19,5 cm
schoenmaat 32/33, voetlengte 21 cm
schoenmaat 34/35, voetlengte 22 cm
schoenmaat 36/37, voetlengte 23,5 cm
schoenmaat 38/39, voetlengte 25 cm
schoenmaat 40/41, voetlengte 26,5 cm
schoenmaat 42/43, voetlengte 27,5 cm
schoenmaat 44/45, voetlengte 28,5 cm
schoenmaat 46/47, voetlengte 30 cm

de soklengte

Gelukkig zijn sokken best rekbaar en een toer meer of minder maakt niet uit als dat bijvoorbeeld beter uitkomt met het patroon. Zoons 2 en 3 dragen elkaars sokken hoewel hun schoenmaten verschillend zijn. Maar toch, als je toch aan het rekenen bent, kun je het maar beter goed doen.
Aan de hand van je stekenverhouding kun je uitrekenen hoeveel rondes in totaal nodig zijn voor de voetlengte van je sok. Dit is dus inclusief de tenen en de helft van de hiel.

6 opmerkingen:

  1. Gertie Visser-Kranenborg04 maart, 2015

    Ik brei altijd de jojo hiel in mijn sokken. Staat in je patroon om sokken met de rondbreinaald te breien ook de jojo hiel beschreven?

    BeantwoordenVerwijderen

  2. Nu weet ik waarom mijn zelfgebreide sokken niet lekker zaten: ik had de Hollandse hiel gebruikt terwijl mijn voeten smal en tenger zijn. Dank je wel voor je advies.

    Groet,
    Toos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, sokken met de Hollandse hiel zijn dan wellicht te wijd van onder/achter. Dan is wellicht voor jou de jojohiel geschikter. Dan krijg je een prachtige en welgevormde sok.
      Veel plezier!

      Verwijderen
  3. Min moeder breit sokken. Babysokjes, ‘heren geitenwollen’ sokken. En op bestelling voor de hele familie. Wil je een specifieke kleur dan moet je zelf wol/katoen kopen. Ik kan geen sokken breien en ik ga het niet leren……..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ieder zijn eigen hobby toch? Ik vind het leuk om sokken te breien, maar ik vind het eigenlijk nog veel leuker om zo’n patroon helemaal te doorgronden.