zaterdag 28 maart 2015

Hielen 4: jojohiel

In het vierde deel van deze serie babysokjes aandacht voor de jojohiel. De jojohiel en de boemeranghiel zijn vrijwel hetzelfde; misschien zijn ze zelfs wel helemaal hetzelfde, maar er zijn wel twee versies. Snap je het nog?

Beide hielen vorm je met verkorte toeren. Bij de jojohiel brei je de twee helften van de hiel direct achter elkaar, en bij de boemeranghiel brei je tussen de twee helften enkele gladde ronden.

Koop het breipatroon van sokken met vijf verschillende hielen, toe up gebreid met twee tegelijk op de rondbreinaald.

Lees verder voor het breipatroon van deze babysokjes met jojohiel:

onderdelen van sokken met jojohiel

Als je bij de tenen opzet, brei je achtereenvolgens:
  • tenen: wit
  • tussenvoet: groen
  • jojohiel: wit
  • been: groen
  • boord: wit

brei sokken toe up met jojohiel

De jojohiel is symmetrisch. Het maakt dus niet uit of je bij de boord of bij de tenen begint. Dit breipatroon gaat uit van toe-up sokken die je met twee tegelijk breit op een rondbreinaald.

Tip: bij de jojohiel ontstaan vaak gaatjes aan weerszijden van de hiel. Breisters hebben verschillende methodes bedacht om die gaatjes te voorkomen, maar in dit patroon brei ik de standaardversie, zonder me zorgen te maken over de gaatjes.

stap 1. opzetten: zet met wit voor de tenen voor elke sok twee keer 4 steken op volgens de methode van de dichte dubbele opzet.
stap 2: tenen: meerder in de tweede en eennalaatste steek van elke naald in elke ronde tot je voor elke sok twee keer 16 steken per sok op de naald hebt staan.
stap 3: tussenvoet: ga verder met groen. Brei zonder meerderen 26 ronden.
stap 4: eerste helft van de jojohiel: ga verder met wit. Brei de toer van de ondervoet van sok1. Keer nog niet! Maak van de laatst gebreide steek een wisselsteek: draai de rechternaald tegen de klok in rond de draad, haal deze draad en de laatste steek af op de linkernaald, trek strak tot de steek omklikt en keer. Brei de teruggaande toer averecht. Keer. Maak van de eerste steek een wisselsteek: draai de rechternaald tegen de klok in rond de draad, haal de eerste steek af, trek strak tot de steek omklikt. Brei recht tot de wisselsteek aan het eind. Keer nog niet! Maak van de laatst gebreide steek een wisselsteek, keer. De wisselsteken aan beide kanten maak je dus met de goede kant van het werk naar je toe, dat is gemakkelijker. Herhaal deze twee toeren tot je in het midden 6 steken over hebt. Eindig met een heengaande toer.
stap 5: tweede helft van de jojohiel: Op de linkernaald staan nu vijf wisselsteken. Brei de eerste daarvan verdraaid recht (dat gaat heel lastig), maak hiervan weer een wisselsteek, keer. Brei averecht tot op 4 steken, keer. Maak een wisselsteek van de eerste steek, brei recht tot de wisselsteken links. Brei twee wisselsteken verdraaid recht en maak van de tweede een wisselsteek, keer. Brei averecht tot en met twee wisselsteken, keer. Herhaal deze twee toeren tot alle steken verwerkt zijn. Eindig met een heengaande toer. Maak op dezelfde manier de jojohiel van sok 2.
stap 7: been: ga verder met groen. Brei 20 ronden.
stap 8: boord: ga verder met wit. Brei de eerste ronde recht, ga vervolgens verder 1 recht 1 averecht. Brei 8 ronden. Kant af volgens de methode van het samenbreien.

Veel plezier!