woensdag 25 maart 2015

Hielen 3: de Hollandse hiel

Het derde paar babysokjes brei ik met de Hollandse hiel. De Hollandse hiel geeft veel ruimte aan wreef en hiel, en is dus geschikt voor grove voeten met een hoge wreef. De Hollandse hiel lijkt op de Franse hiel. Het verschil is de kleine hiel, achteronder de voet. Bij de Franse hiel is de kleine hiel trapeziumvormig, bij de Hollandse hiel rechthoekig.

Koop het breipatroon van sokken met vijf verschillende hielen, toe up gebreid met twee tegelijk op de rondbreinaald.

Lees verder voor het breipatroon van deze sokjes met de Hollandse hiel:

onderdelen van een sok met Hollandse hiel

in volgorde van toe up breien:
  • tenen: wit
  • tussenvoet: groen
  • deel met spie: wit
  • kleine hiel: groen, verstevigd
  • grote hiel: groen, verstevigd
  • been: wit
  • boord: groen

Lees verder voor een beschrijving van het breien van de Hollandse hiel, van teen naar been:

brei sokjes met de Hollandse hiel

stap 1. opzetten: zet met wit voor de tenen voor elke sok twee keer 4 steken op volgens de methode van de dichte dubbele opzet.
stap 2: tenen: meerder in de tweede en eennalaatste steek van elke naald in elke ronde tot je voor elke sok twee keer 16 steken per sok op de naald hebt staan.
stap 3: tussenvoet: ga verder met groen. Brei zonder meerderen 15 ronden.
stap 4:  spie: ga verder met wit: Brei 2 steken, meerder een steeknaar rechts, brei door tot 2 steken voor het einde, meerder een steek naar links, en brei de laatste 2 steken van de toer. Doe hetzelfde bij sok 2. Brei de naalden van de bovenvoet zonder meerderingen. Brei de volgende ronde zonder meerderingen. Meerder zo elke tweede ronde tot je 32 steken op de naald van de ondervoeten hebt staan. 
stap 5: kleine hiel van sok 1: brei met wit tot de middelste 6 steken, ga verder met groen: brei eerst de kleine hiel van sok 1. Brei de middelste 6 steken, maar maak daar 7 steken van door in het midden een steek te meerderen. dit is alleen nodig als je de kleine hiel in versterkte steek breit. Versterkte steek: Haal de eerste steek van rechts naar links af, brei de tweede, haal de derde steek van rechts naar links af, brei de vierde, haal de vijfde van rechts naar links af, brei de zesde, haal de laatste van rechts naar links af. Keer, brei averecht terug. Keer. Brei zo 10 toeren. Eindig met een heengaande (rechte) toer.
stap 6: grote hiel van sok 1:  Neem aan de linkerkant 5 steken op. Keer, brei averecht en neem aan de andere kant ook 5 steken op. Brei over deze 16 steken van het trapezium de grote hiel in versterkte steek. Haal de eerste steek van rechts naar links af, brei de tweede, haal de derde steek van rechts naar links af, brei zo de hele hiel tot de laatste steek. Brei deze AAS samen met de eerste steek van de spie. AAS: haal twee steken een voor een af, steek de linkernaald in deze twee steken, brei samen. Keer. Brei de teruggaande toer averecht, tot aan de laatste steek en brei die averecht ‘gewoon’ samen met de eerste steek van de spie. Keer. Haal weer de eerste steek af, brei de tweede etc. Deze gebreide steken komen recht boven elkaar te liggen. Brei de laatste steek weer AAS samen met de volgende steek van de spie. Keer. Brei de teruggaande toer averecht, brei de laatste steek averecht samen met de volgende steek van de spie. Ga zo door tot alle steken van de spie op zijn. Eindig met een heengaande toer.  
stap 7: kleine en grote hiel van sok 2: Brei op dezelfde manier ook de kleine en grote hiel van sok 2.
stap 8: been: ga verder met wit. Brei 12 ronden.
stap 9: boord: ga verder met groen. Brei de eerste ronde recht, ga vervolgens verder 1 recht 1 averecht. Brei 8 ronden. Kant af volgens de methode van het samenbreien.

Veel succes!