vrijdag 13 maart 2015

Hielen 2: de Franse hiel

Het tweede paar babysokjes breien we met De Franse hiel.

De Franse hiel geeft veel ruimte aan wreef en hiel, en is dus geschikt voor grove voeten met een hoge wreef. De Franse hiel lijkt op de Hollandse hiel. Het verschil is de kleine hiel, op de foto in het rood gebreid. Bij de Franse hiel is de kleine hiel trapeziumvormig, bij de Hollandse hiel rechthoekig.

Koop het breipatroon van sokken met vijf verschillende hielen, toe up gebreid met twee tegelijk op de rondbreinaald.

Brei deze babysokjes met de Franse hiel, lees verder voor de beschrijving.

onderdelen

in volgorde van toe up breien:
  • tenen: wit
  • tussenvoet: groen
  • deel met spie: wit
  • kleine hiel: rood
  • grote hiel, verstevigd, groen
  • been: wit
  • boord: groen

breipatroon voor sokjes met de Franse hiel

stap 1. opzetten: zet met wit voor de tenen voor elke sok twee keer 4 steken op volgens de methode van de dichte dubbele opzet.
stap 2: tenen: meerder in de tweede en eennalaatste steek van elke naald in elke ronde tot je voor elke sok twee keer 16 steken per sok op de naald hebt staan.
stap 3: tussenvoet: ga verder met groen. Brei zonder meerderen 15 ronden.
stap 4:  spie: ga verder met wit: Brei 2 steken, meerder een steeknaar rechts, brei door tot 2 steken voor het einde, meerder een steek naar links, en brei de laatste 2 steken van de toer. Doe hetzelfde bij sok 2. Brei de naalden van de bovenvoet zonder meerderingen. Brei de volgende ronde zonder meerderingen. Meerder zo elke tweede ronde tot je 32 steken op de naald van de ondervoeten hebt staan. 
stap 5: kleine hiel: ga verder met rood: brei eerst de kleine hiel van sok 1. Brei de naald van de ondervoet van sok 1 tot op 11 steken, keer, brei 9 steken, keer, brei 8 steken, keer, brei 7 steken, keer, brei 6 steken.
De kleine hiel brei je over de middelste derde van het oorspronkelijke aantal steken. Eindig met een heengaande (rechte) toer. Controleer of het klopt: je hebt nu een trapezium gebreid. De schuine zijden hiervan worden gevormd door 2 steken en 3 gaten, samen 5. Brei de linkerzijkant van het trapezium: neem een linkerlus van de steek in het ‘gat’ op onder de laatst gebreide steek en brei die, brei de volgende steek, brei de linkerlus onder die steek, brei de volgende steek. Brei zo de zijkant van de kleine hiel, eindig met een ‘gat’. Aan deze zijkant heb je 5 steken gemaakt. Brei tot het begin van je kleine hiel, neem nu aan de rechterkant van je trapezium ook 3 gaten en 2 steken op, samen 5. Over de 5-6-5 steken van dit trapezium brei je de grote hiel.
stap 6: grote hiel: ga verder met groen: brei over de 16 steken van het trapezium de grote hiel in versterkte steek. Haal de eerste steek van rechts naar links af, brei de tweede, haal de derde steek van rechts naar links af, brei zo de hele hiel tot de laatste steek. Brei deze AAS samen met de eerste steek van de spie. AAS: haal twee steken een voor een af, steek de linkernaald in deze twee steken, brei samen. Keer. Brei de teruggaande toer averecht, tot aan de laatste steek en brei die averecht ‘gewoon’ samen met de eerste steek van de spie. Keer. Haal weer de eerste steek af, brei de tweede etc. Deze gebreide steken komen recht boven elkaar te liggen. Brei de laatste steek weer AAS samen met de volgende steek van de spie. Keer. Brei de teruggaande toer averecht, brei de laatste steek averecht samen met de volgende steek van de spie. Ga zo door tot alle steken van de spie op zijn. Eindig met een heengaande toer.  Brei op dezelfde manier ook de grote hiel van sok 2.
stap 7: been: ga verder met wit. Brei 12 ronden.
stap 8: boord: ga verder met groen. Brei de eerste ronde recht, ga vervolgens verder 1 recht 1 averecht. Brei 8 ronden. Kant af volgens de methode van het samenbreien.

Veel succes!

1 opmerking:

  1. Ik heb 21 steken in rood gebreid (32-11 omdat ik tot 11 steken moet breien) dan zie ik een streepje rood door de sok die ik niet op se foto zie.
    Verder: de kleine hiel brei je over de middelste derde vh oorspronkelijke aantal steken. Oorspronkelijke aantal is 32 (toch) wat is dan middelste derde? 10?