donderdag 17 oktober 2013

Maattabel sokken deel 2: wijdte

wijdte van een sok

Uitgangspunt is de voet. Onderaan een maattabel, maar het kan best zijn dat jouw voet smaller of wijder is, dus meet dit na. Gelukkig rekt een sok mee, dus je hebt wel wat speling.

Handiger is het waarschijnlijk om na je eerste paar je basispatroon aan te passen.

maattabel voetwijdte

schoenmaat 22/23 - voetwijdte 15 cm
schoenmaat 24/25 - voetwijdte 16 cm
schoenmaat 26/27 - voetwijdte 16,5 cm
schoenmaat 28/29 - voetwijdte 17 cm
schoenmaat 30/31 - voetwijdte 18 cm
schoenmaat 32/33 - voetwijdte 18,5 cm
schoenmaat 34/35 - voetwijdte 19 cm
schoenmaat 36/37 - voetwijdte 20 cm
schoenmaat 38/39 - voetwijdte 20,5 cm
schoenmaat 40/41 - voetwijdte 21 cm
schoenmaat 42/43 - voetwijdte 22 cm
schoenmaat 44/45 - voetwijdte 23 cm
schoenmaat 46/47 - voetwijdte 24 cm

aantal steken rond de voet en het been

Aan de hand van je stekenproef in tricot bereken je hoeveel steken je nodig hebt rond je voet en je been.
Standaard heeft een zelfgebreide sok rond het been en de voet evenveel steken. Heb je een 'normale' kuit, dan houd je dus voor de boord en het been evenveel steken aan. Heb je de ervaring dat zelfgebreide sokken afzakken, ga dan uit van 4 of zelfs 8 steken minder voor de boord en het been. En bij stevige kuiten neem je meer steken uiteraard.
Het is meestal handig op elke naald een even aantal steken te hebben zodat 1 recht 1 averecht elke naald met recht begint. Anders raak je maar in de war. Ook is het handig om op elke naald een gelijk aantal steken te hebben. Dit hoeft niet perse, en bij sommige patronen heb je juist liever een oneven aantal steken op je naald, zodat het patroon mooi in het midden uitkomt. Dit is bijvoorbeeld mooi bij een kabelpatroon.
In de praktijk is het rijtje mogelijkheden minder lang dan het lijkt. Afhankelijk van sokkenwol en maat heb je de keuze uit 32 - 36 - 40 - 44 - 48 - 52 - 56 - 60 - 64 - 68 - 72 steken rond de voet en rond het been.