donderdag 4 oktober 2012

Wanten breien van vinger naar pols

Het wordt herfst: tijd om een paar wanten te breien. Op de foto zie je de wanten die ik deze week heb gebreid: de buitenkant van sokkenwol en gevoerd met acryl. Hier mijn tips.

tips voor het breien van wanten

  • Brei de linker en rechterwant tegelijk op een rondbreinaald. Ze worden dus altijd hetzelfde, ook bij foutjes!
  • Begin bovenaan bij de vingertoppen. Brei op dezelfde manier voeringwanten, en brei ze bij de pols vast in de want. Op deze manier eindig je bij de boorden, die je dan kan breien van een van beide wollen of misschien wel in streepjes tot de wol op is of zo lang je ze wil.
  • Brei de buitenwanten van sokkenwol met polyamide en de voering van resten uit de wolmand, het liefst van acryl. Polyamide is sterk en blijft lang mooi, acryl is lekker warm.
  • Ik dacht dat een bol sokkenwol wel genoeg zou moeten zijn, maar dat was niet zo. Daarom zijn de boorden een andere kleur en dikte, maar ik vind het zelf er prima uitzien. Voor de voeringwant heb ik ongeveer een halve bol dikke goedkope acryl gebruikt. Ik heb hiervan ook de boorden gebreid.
  • Voor je de binnen- en buitenwant aan elkaar breit, moet je eerst draadjes afhechten. Dat ben ik vergeten, en nu kan ik er niet meer bij! Stom!
  • Als je de binnenwant in de buitenwant stopt om ze aan elkaar te breien, moet je de binnenwant binnenste buiten keren zodat de gladde tricotkant tegen je hand aanzit. Ook dat ben ik vergeten. Stom!
Het patroon staat in mijn boekje over het breien van sokken en wanten. Je kunt het patroon ook apart downloaden.

Veel plezier!

6 opmerkingen:

  1. Ik ben pas begonnen met breien; op een rondbreinaald. Inmiddels heb ik een muts en een volstaan weten te breien voor mijn dochter, maar ik zou ook graag bijbehorende wanten maken. Ik kan op internet veel patronen vinden voor het breien van wanten (met duim), maar niet hoe dit moet op een rondbreinaald. Dit patroon leek me wel wat maar als ik erop klik, dan kom ik op het patroon van sokken breien op een rondbreinaald. Is dit goed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. o ja, is ook zo, ik had de wanten weggehaald. Ik stuur je het patroon op, maar wou het eigenlijk iets veranderen.

      Verwijderen
  2. kan mij iemand een patroon doorsturen per mail v. babywantjes (1 duim)
    alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. babywantjes met een duim heb ik nog nooit gebreid. wel wantjes zonder duim: brei als een minisokje als volgt: eerst stukje boord, dan stukje tricot en dan minderen als bij tenen van een sok.

      Verwijderen
  3. Heb nog maar pas de techniek van het rondbreien onder de knie en ik vind het fantastisch! Ga zeker deze wanten ook eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ben bezig enkele patronen uit te werken, vooral wanten en sokken, waarbij ik dus aan de dichte kant (vingers, tenen) begin omdat ik dat handiger vind. Als je het patroon nabreit, zou je dan commentaar willen geven?