donderdag 28 mei 2015

Per persoon een basispatroon

Ik brei elk jaar voor mezelf een paar sokken. Die sokken gaan een eeuwigheid mee, dus mijn verzameling breidt zich langzaam uit. Ook brei ik elk jaar een paar sokken voor Zoon1, 2 en 3.

Ik brei dus elk jaar een paar sokken in maat 38, hoge wreef; een paar in maat 43, lage wreef en een beetje breed graag, een paar in maat 46, en een veganistisch paar in maat 43 met hele dunne enkels.

Om de maten te onthouden heb ik een envelopje met vier papiertjes met wat getalletjes: per persoon een basispatroon. Je kunt natuurlijk ook een schrift maken met daarin de gegevens van al je gebreide sokken.

Klik door voor een stap voor stap patroon voor een sok met de Franse hiel, toe up met twee tegelijk op een lange rondbreinaald.

Het is handig om een basispatroon te hebben voor al je sokkenklanten! Dat is even een gereken, maar daarna geniet je van de vele voordelen.

wat is een basispatroon?

In een basispatroon schrijf je voor je sokkenklant, of voor jezelf, alle belangrijke gegevens op, zoals:
  • soort sokkenwol dat deze persoon het liefste heeft, kleur, dikte, materiaal;
  • voetlengte en voetwijdte en hoe lang het been bij voorkeur moet worden
  • hoeveel steken je rondom nodig hebt;
  • welk type hiel geschikt is voor deze voet en de berekening van de hiel;

tip

Plak een draadje van de gebruikte sokkenwol op je basispatroon. Dan herinner je die sokken direct weer.

Succes!.