dinsdag 22 oktober 2013

Breipatroon sokken deel 3: spie

Na de tussenvoet brei je bij een sok met Franse of Hollandse hiel het deel met de spie. De spie geeft ruimte aan de wreef.

Lees verder hoe je de spie berekent en breit.

Bereken de spie

Standaard meerder je voor de spie de helft van je steken rond de voet erbij. Je meerdert aan weerszijden van de ondervoet en standaard elke tweede ronde. Rekenvoorbeeld: stel je hebt 24 steken voor de ondervoet op je naald staan, na de spie staan daar 48 steken op. Aan weerszijden heb je er 12 bij gemeerderd: 12 - 24 - 12.

Standaard wordt de spie dus evenveel rondes lang als het totaal aantal steken op de naald van de ondervoet. Bij dikke voeten maak je een ruimere spie door de eerste helft van deze meerderingen elke derde ronde te doen en dus dichter bij de tenen te beginnen. Bij voeten met een hoge wreef kun je ook meer meerderen dan de helft. De spie wordt dan langer en hoger. Bepaal dit voor jouw voet. 

Brei de spie

Je meerdert aan het begin en eind van de ondervoet. Brei twee steken, meerder door de lus onder de net gebreide steek op de linkernaald op te nemen en te breien, brei tot twee steken voor het einde, meerder door de lus onder de volgende steek op de naald op te nemen en te breien, brei de naald uit. Brei de tweede sok net zo. Brei de volgende ronde zonder meerderen.

Ga zo door tot je het vereiste aantal steken hebt, en ga dan verder met de kleine hiel.

Boek over het breien van toe up sokken op een rondbreinaald
Losse patronen