maandag 21 oktober 2013

Breipatroon sokken deel 2: tussenvoet

Na de tenen kun je een eindje doorbreien tot de eerste meerdering van de spie. Maar hoelang is dit stukje? Dat hangt van twee dingen af:
  • je voetmaat
  • het type hiel dat je wilt breien

Het breien van de tussenvoet is simpel: je breit gewoon rondes recht tot de vereiste lengte. Je kunt in de bovenvoet met een motief beginnen, dat staat verzorgd. Hoe lang de tussenvoet moet worden, hangt van de gekozen type hiel af.

de totale voetlengte

Kijk in de maattabel hoelang jouw sok moet worden. Aan de hand van je stekenverhouding kun je het totaal aantal rondes uitrekenen.

de tussenvoetlengte bij de jojohiel en boemeranghiel

Jojohiel en boemeranghiel: brei en pas zo nu en dan. Als je met je hiel net de naald voelt, kun je beginnen aan de hiel.Voor wie het precies wil uitrekenen: de halve hiel (tot aan de bocht omhoog) wordt tweederde van het aantal steken lang. Dus als je 32 steken op je naald hebt staan per ondervoet, wordt de halve hiel ongeveer 22 toeren lang.

de tussenvoetlengte bij de Franse en Hollandse hiel

Bij de Franse en Hollandse hiel is de tussenvoet korter, want je breit een spie.De voetlengte van een sok met Franse hiel bestaat uit de tenen, de tussenvoet, het deel met de spie en de kleine hiel. Je hebt al uitgerekend hoeveel rondes de totale voetlengte van de sok moet worden. De rondes die je gebreid hebt voor de tenen trek je hiervan af, en ook de rondes die je straks nodig hebt voor de spie en de kleine hiel moeten daarvan afgetrokken. Dan houd je over het aantal rondes dat je rechtdoor breit voor de tussenvoet. Dus dat moet je nog uitrekenen.
  • de tenen: tel het aantal rondes van de tenen
  • de spie standaard is de spie evenveel toeren lang als dat je steken op je naald hebt staan. Je meerdert immers de helft van het aantal steken erbij , en dat doe je elke tweede toer.
  • de kleine hiel is ongeveer eenderde van dat aantal steken hoog. Dat klopt niet helemaal, maar meer dan 3 toeren scheelt het nooit.
Dus als je 32 steken op je naald hebt staan per ondervoet, wordt de spie 32 toeren lang en de kleine hiel ongeveer 11, in totaal 43 toeren.

Je bent er bijna. Tel het aantal rondes van de tenen en het deel met de spie en het aantal naalden van de kleine hiel bij elkaar op. Trek dat getal af van het totaal dat je nodig hebt voor je voetlengte, en je weet hoeveel rondes je moet breien tussen de tenen en de spie! Wat een gereken!

Ga verder met de spie

Boek over het breien van toe up sokken op een rondbreinaald
Losse patronen