donderdag 24 oktober 2013

Breipatroon sokken deel 5: grote hiel, been, boord en afkanten - slot

Voor de grote hiel brei je de steken op langs de zijkanten en top van de kleine hiel, plus de steken van de gaten daartussen.

In totaal moet je nu weer het oorspronkelijke aantal steken hebben van je ondervoet want standaard is het aantal steken rond de voet en het been gelijk.

Maar als jouw enkel dunner of dikker is dan jouw voet, kan je daar nu bij het opnemen van steken voor de grote hiel rekening mee houden. Je kunt nu wat extra steken opnemen, of je neemt alle steken en gaten op en breit in de tweede toer enkele steken samen als jouw enkel juist dun is. Sla geen gaten over als je minder steken wilt, want dat wordt echt lelijk.

Brei de grote hiel

Vaak breien we de grote hiel in versterkte steek, het is immers de plek waar veel slijtage voorkomt. Begin met sok 1. Haal de eerste steek van rechts naar links af, brei de tweede, haal de derde steek van rechts naar links af, brei zo de hele hiel tot de laatste steek. Brei deze AAS samen met de eerste steek van de spie: AAS wil zeggen: haal twee steken een voor een af, steek de linkernaald in deze twee steken, brei samen. Keer. Brei de teruggaande toer averecht, tot aan de laatste steek en brei die averecht ‘gewoon’ samen met de eerste steek van de spie. Keer. Haal weer de eerste steek af, brei de tweede etc. Deze gebreide steken komen recht boven elkaar te liggen. Brei de laatste steek weer AAS samen met de volgende steek van de spie. Keer. Brei de teruggaande toer averecht, brei de laatste steek averecht samen met de volgende steek van de spie. Ga zo door tot alle steken van de spie op zijn. Eindig met een heengaande toer.  Doe hetzelfde bij sok 2.

Het been

Na de grote hiel brei je het been. Dit kun je in een patroon breien, of 1 recht 1 averecht, of wat je maar wilt.

Waar je wel op bedacht moet zijn, is dat het patroon rondom moet uitkomen. Mocht dat niet zo zijn, kun je het beste aan het begin en eind van de naald van de ondervoet 1 r 1 av breien, en daartussen een aantal steken dat wel uitkomt in patroon breien. Je krijgt dan aan weerszijden van je been een band, en dat staat echt design. Dat kan je ook doen aan 1 kant, en zo kan je een linker en rechtersok maken!

De boord

het boord brei je 1 recht 1 averecht. Brei ongeveer 3 cm boord.

Afkanten

Bij toe up sokken moet je super los afkanten. Te los bestaat niet. Ik kant als volgt af:
Brei 2 steken, steek de linkernaald in deze gebreide steken, brei samen. Brei 1 steek, steek de linkernaald in de twee steken op de rechternaald, brei samen. Ga zo door, eerst de eerste helft van sok 1, dan de hele sok 2, en tenslotte de tweede helft van sok 1. Trek de draadjes door de steek en hecht zo af dat het mooie bandje netjes gesloten wordt.

Ziedaar je breipatroon voor jouw eigen voet. Een heel gereken, maar zolang je hetzelfde soort garen gebruikt en jouw voeten niet groeien of krimpen, hoef je dit maar een keer te doen.

Boek over het breien van toe up sokken op een rondbreinaald
Losse patronen

Veel plezier ermee.