dinsdag 11 augustus 2015

Sokken met kabels breien: tips

Omdat sokken zo lekker klein zijn en snel klaar, lenen ze zich enorm voor ingewikkelde kabels, ajourpatroontjes en recht/averecht patronen. Op internet zwerft een fantastisch patroon rond van sokken met uiltjes, opgebouwd uit twee gespiegelde kabels. Leuk!

Op de foto een paar eenvoudige sokken met een kabelpatroon middenvoor.

Wil je ook sokken met patroontjes breien? Lees verder voor een paar tips:

DIY: Sokken met kabels

tips:

  • Brei op een rondbreinaald: de bovenvoet staat dan op een naald, en middenvoor is gewoon in het midden van die naald.
  • Zorg dat het aantal steken op elke naald deelbaar is door het rapport van het patroontje. Het rapport is het aantal steken van het patroon wat je steeds herhaalt.
  • Het is prettig als de eerste steek van een naald altijd recht is, en niet bijvoorbeeld een lus, een averechte steek, of nog erger, dat je in je patroon de laatste steek van een naald samen moet breien met de eerste steek van de volgende naald. Dit kun je voorkomen door aan de zijkant eventueel een aantal steken recht/averecht te breien: je krijgt dan aan de zijkant van je sokken een paar vertikale lijnen, wat supermooi staat. Het patroon brei je daartussenin.
  • De onderkant van de voet is standaard glad, dat zit lekkerder. De hiel is ook glad, dat is gemakkelijker met al die minderingen en meerderingen. Alleen het been kun je rondom in patroon breien.
  • Zorg dat het patroon middenop de voet en middenachter mooi uitkomt.
  • Nooit eerder patroontjes gebreid? Begin met een baan middenvoor op de voet, zie foto.