vrijdag 31 juli 2015

Averecht inbreien

Het breien van motiefjes met twee kleuren is leuk en niet moeilijk. Vooral als je recht breit. Maar hoe doe je dat in de teruggaande naald, dus de averechte naald? Dat is een stuk lastiger. Hier enkele tips:

Tip 1: vermijd averecht inbreien

  1. Probeer te vermijden dat je averecht moet inbreien door in het rond te breien. De klassieke Noorse truien zijn helemaal in het rond gebreid. De gaten voor de mouwen worden er daarna in geknipt. Dat kan, dat is helemaal niet eng. Het grote voordeel is dat je altijd de goede kant van het werk voor je ziet en je alleen recht breit.
  2. Ook mouwen en andere kleinere stukken kun je in het rond breien: gebruik vier of vijf sokkennaalden of een rondbreinaald. Is je rondbreinaald te lang, laat dan links een lus eruit hangen: zoek op Youtube filmpjes over de Magic Loop. Het hoesje voor de kleine tablet van de foto is helemaal in het rond gebreid.
  3. Ook rechte stukken zoals kussenhoezen brei je in het rond en knip je later door.

Tip 2: leer continentaal breien

  1. Kan je het echt niet vermijden om averecht in te breien: leer continentaal te breien en houd de ene draad om je linkerwijsvinger en de andere om je linkermiddelvinger.
  2. Wat ook kan: leer breien zoals ze het bijvoorbeeld in Portugal doen: daar is averecht breien het normale, en recht breien het lastige. De breidraad leid je door een veiligheidsspeld op je linkerborst. Na een beetje oefenen kan je het ook met twee verschillend gekleurde breidraden. Op Youtube zijn filmpjes hierover te vinden.

Veel succes!