vrijdag 29 mei 2015

Sokken breien: slippersokken met open teen

Sokken in teenslippers en in sandalen staan nergens naar maar zijn deze zomer hip!

En nu nog hipper: sokken met een open grote teen in sandalen en slippers. Ach, als iets lelijk is, dan maar echt lelijk, dan wordt het weer gaaf. toch?

Klik door voor de werkwijze toe up.

Veel plezier!

werkwijze teenslippersokken met open grote teen

  1. Zet voor beide sokken tenen op als bij normale sokken.
  2. Meerder alleen aan de buitenkanten, dus aan de kant van de kleine tenen, tot een totaal van 2/3 van het aantal steken dat je nodig hebt rond de voet. Brei nog vier rondes door want het is supervervelend als je tenen aan de korte kant zijn.
  3. Zet met een stevige draad in afstekende kleur tussen deze twee gebreide delen datzelfde aantal steken op. Doe dit ook aan de achterkant. Deze steken horen voor de helft bij de ene sok en voor de andere helft bij de andere sok, maar dat maakt niet uit omdat je deze hulpdraad straks toch uithaalt.
  4. Brei de twee sokken verder zoals je dat gewend bent. Voor sneakersokken vind ik de jojohiel of boemeranghiel het mooist. Brei voor sneakersokken geen been, maar wel een stevig vrij lang boordje. Kant af.
  5. Neem nu de steken voor de grote teen op de naald. Knip al werkende de hulpdraad weg. Neem 3 of 4 extra steken tussen de tenen in, voor het 'tussenschotje' tussen de tenen. Zorg dat elk deeltje een even aantal steken heeft.
  6. kant heel losjes af.
Ziedaar je sokken anno 2015!