maandag 20 oktober 2014

Van links naar rechts breien

Waar ik vandaag achter kwam via een filmpje van Nadelspiel: je kunt ook van links naar rechts breien! Ik heb het meteen geprobeerd en het is superhandig voor verkorte naalden in tricot bij sokken. Handig voor de kleine hiel of de jojohiel!

Ik ga proberen uit te leggen hoe het werkt.
Ik ga er vanuit dat je nu een sok voor je hebt op een rondbreinaald of op vier pennen. Om te oefenen gaan we een stukje heen en weer breien over 1 van die 4 naalden of over een halve ronde op de rondbreinaald. En ik denk dat je wel moet breien met de draad in je linkerhand, continentaal breien dus, en niet zoals wij het vroeger geleerd hebben met de draad in je rechterhand.

van links naar rechts breien

  • Naald 1: brei de naald recht. Keer niet. 
  • Naald 2: neem de lege naald in je linkerhand en steek hem in de laatst gebreide steek op de rechternaald, gewoon van links naar rechts en dan naar achteren, dus op de meest logische manier. De breidraad zit om je linkerwijsvinger, en met je rechterwijsvinger haak je die om de linkernaald, met de klok mee, ook weer op de meest makkelijke manier dus. Haal door en laat de steek van de rechternaald glijden. De nieuw gebreide steek zit nu op de linkernaald, maar wel verdraaid. Dat is juist. Brei zo de hele naald, keer niet. 
  • Naald 3: de lege naald zit in je rechterhand. Steek die in de laatstgebreide steek, door het midden en dan naar achteren, alsof je verdraaid recht breit. Dat moet, want de steken zitten verkeerd op de linkernaald. Dit maakt het echter alleen maar simpeler. Brei zo de hele naald. 
  • Naald 4: als naald 2. 
  • Naald 5: als naald 3. Het is echt supersimpel, na een beetje prutsen natuurlijk met een draad, twee naalden en tien vingers. Ik ga snel uitzoeken hoe ik dit kan gebruiken voor de jojohiel en de kleine hiel.

1 opmerking:

  1. Helaas ik heb geen verstand van breien. Ik kan wel links strikken ;-) Dat heb je als je 2 linkshandige zonen hebt.