dinsdag 15 oktober 2013

Sokken breien uit het hoofd

Vrouwen breiden vroeger sokken uit hun hoofd. Eerst de lange boord en daarna gingen ze hoofdrekenen: grote hiel: steken herverdelen, aantal steken door 2, zelfde aantal toeren opbreien, kleine hiel: tot midden plus twee, samenbreien, keer etc etc, dan de spie: steken opnemen, elke tweede toer twee steken samenbreien, en ja dan hadden ze weer hetzelfde aantal steken als in het begin, steken herverdelen. Een verademing als het weer gelukt was. Dan alleen de voeten en de tenen nog.

Hoe deden die vrouwen dat en waarom hebben wij boekjes nodig vol sokkenpatronen, terwijl elk patroon een variatie op hetzelfde is?

Op dit blog lees je over de logica achter het gereken. Zodat je kunt wat je oma kon. Zodat je elk basispatroon kunt aanpassen naar gelang je garen en je voetmaat. En ook uitwerken hoe je je eigen sokken aanpast aan jouw eigen voet, zoals een extra hoge wreef of hele dunne of dikke enkels.

boek en patronen 

Ik heb zelf een breipatroon uitgewerkt om twee sokken tegelijk te breien op een lange rondbreinaald en daarbij begin ik bij de tenen. Het breien van sokken en wanten op een rondbreinaald beschrijf ik uitgebreid in dit boek en je kunt ook de patronen downloaden.

6 opmerkingen:

  1. Apart, ik kan me herinneren dat ik begon met de boord…??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat doen de meesten. Dat werkt prima uiteraard, zo is honderden jaren gebreid. Maar ik begin liever met de teen: dan is het passen gemakkelijker, als je weinig wol hebt kan je de boord zo lang breien tot de wol op is, en de hiel is makkelijk te breien.

      Verwijderen
  2. ben benieuwd.
    Gebruik zelf idd een soort basispatroon , altijd hetzelfde. ook omdat ik juist brei om hersenloos iets te doen tijdens bv tv kijken (wel leuke gekleurde sokkengarens). Mijn patroon is beginnen met 60 steken (3 pennen met elk 20), 2 recht dan 2 avrecht (vind ik plezieriger als boord dan 1 r 1 a). Hervedelen : 30 op 1 pen, de rest over 2 pennen verdelen (bij dunnere wol meerder ik wel eens en heel soms begin ik zelfs met 4 extra op elke pen), minderen tot er op elke pen maar een stuk of 6 staan (die 30 blijven staan), dan weer meerderen en opnemen. Meestal laat ik dan de steken staan zoals ze staan, komt mij wel goed uit als ik aan de teen moet beginnen ( 1 en 2 samen breien en op dezelfde pen 29 en 30, bij de andere 2 pennen met minder steken of de eerste 2 of de laatste 2). Als er nog 10 steken ofzo op staan binnenstebuiten en dichtbreien.
    Soms zie ik wel een mooie patronen en dan denk ik iets als zou ik dat ook proberen?
    Rondbreinaald kan ik nog niet goed mee overweg, Te weinig oefening? verkeerde methode ? Ik zal me er nog eens beter in verdiepen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Henriette, bedant voor je uitgebreide beschrijving. Duidelijk! Jij breit dus sokken waarbij je de hiel mindert en meerdert: dat vind ik altijd prachtige sokken die heel mooi gevormd zijn! En inderdaad goed uit het hoofd te doen als je het patroon eenmaal snapt. Ik zelf brei sokken met een versterkte hielflap. Ook dit is best uit het hoofd te doen, maar net iets lastiger rekenen.
      En zoals je zeg: soms meerder je een paar steken voor de hiel, soms niet, soms zelfs vier steken: hier spreekt de ervaren breister die de voeten van haar klanten kent. Want wanneer meerder je wel en wanneer niet? Dat zijn precies de dingen (maar dan voor mijn sokkenpatroon met versterkte hielflap) waar ik op in wil gaan.

      Verwijderen
  3. Ankie Postma04 maart, 2015

    Geweldig, ben zelf ook een sokkenbreister, en idd steeds volgens patroon uit een boekje etc.