maandag 8 april 2013

Motiefjes inbreien: richting van het breiwerk

Dit mapje heb ik zojuist gebreid. Het patroon van het hondje komt van de website van Jessica Tromp. Ik vind vooral de flapoortjes erg leuk. Echt vrolijke hondjes.
Het mapje is voor een 7 inch tablet. Maar daar gaat het nu niet om. Want dit is een blogje waar alleen een echte breister zich voor zal interesseren. Het gaat om het inbreien van de hondjes.
Hetzelfde patroon had ik al eens eerder gebruikt voor een hoesje voor een I-phone. Achteraf vind ik dat maar een saai hoesje. De vraag is wat het verschil is tussen de hondjes op de twee hoesjes.

het ingebreide patroontje is hetzelfde

Het patroontje is hetzelfde, en toch is het hondje op het kleine hoesje meer een saai schaapje en zijn de hondjes op het grote hoesje vrolijk kwispelende hondjes met flaporen.
Bij het tweede hondje zie je eigenlijk helemaal niet dat hij vier pootjes heeft: de twee buitenste pootjes lijken niet bij hem te horen. Ook de oortjes hangen een beetje in de lucht, en de staart lijkt ook nergens op. Toch is het hetzelfde patroon.

de breirichting is verschillend

Het verschil is: bij het grote hoesje ben ik begonnen aan de rechterkant, dus de hondjes ben ik begonnen bij de oortjes. Bij het kleine hoesje ben ik begonnen bij de pootjes. Ik was verrast door het verschil. Bij het kleine hoesje zijn de oortjes Vtjes, en dat lijkt nergens op. Dat het zoveel verschil kan maken of je aan de ene of andere kant begint!

Hierbij het patroontje nog een keer.

patroon

Het hondje is 8 steken breed, ik houd 2 steken tussen de hondjes aan. Rondom zijn er 5 hondjes: dus ik zet 50 steken op, 2 keer 25 steken. Ik ben begonnen aan de dichte kant en brei met een lange rondbreinaald. De oogjes heb ik gebreid met dubbele draad: een blauwe en een witte. Alleen wit vond ik te heftig wit.

De techniek van het rondbreien, het opzetten aan de dichte kant en dergelijke heb ik uitgewerkt in een boekje.
Boek over het breien van toe up sokken op een rondbreinaald
Losse patronen

6 opmerkingen:

  1. Ja draad links, maar dat is het hem juist denk ik. ‘k Ben té rechts;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik snap je wel. Als je lekker breit met rechts waarom zou je dan heel moeizaam alles afleren en heel langzaam met links gaan breien. Bij mij was het echter direct veel gemakkelijker, na 5 minuten was ik gewend en nu weet ik niet anders.

      Verwijderen
  2. Goed van je dat je dit hebt uitgepuzzeld. Geeft idd een heel leuk effect! Moet ik ook eens proberen. Al vind ik dat breien op rondbreinaald wel lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja vind je het lastig? Brei je wel met de draad in je linkerhand? Want anders gaat het echt niet.

      Verwijderen
  3. Het verschil is inderdaad aanzienlijk! Ik heb een boek over FairIsle patroonbreien en daarin laten ze je ook dit soort verschillen zien en hoe je het kunt beïnvloeden. Het is heel leuk om daarmee te experimenteren.