maandag 31 december 2012

Telefoonhoesje breien met een rondbreinaald: zeven tips

Deze telefoonhoesjes heb ik net gebreid. Beide waren niet meer dan een uurtje werk. Hier enkele tips als je ook zoiets wilt maken.

tips

  1. Brei met de Magic Loop: zoiets kleins rondbreien kan alleen op een lange rondbreinaald met behulp van de Magic Loop.
  2. Gebruik geen acryl. Acryl is goedkoop, maar wordt snel armoedig: het pilt. En omdat je je hoesje in je zak hebt, heeft het best veel te lijden. Gebruik katoen of garen met polyamide (sokkenwol).
  3. Gebruik wolresten: je hebt hiervoor zo weinig nodig, dat je goed restjes kunt gebruiken. 
  4. Zet een oneven aantal steken op: Hoeveel steken je op moet zetten hangt natuurlijk af van je telefoon en je breigaren. Het is handig om een oneven aantal steken per kant op te zetten: omdat je dan een middelste steek hebt kun je de motiefjes beter verdelen. Bij het eerste hoesje (rechts) had ik 16 steken per kant opgezet, en daardoor zijn de hartjes niet zo mooi van vorm. Voor het tweede hoesje heb ik daarom 15 steken per kant opgezet. Dat ziet er veel beter uit. 
  5. Houd de twee breidraden in je linkerhand: Bij het breien in twee kleuren, sla je de ene draad om je linkerwijsvinger en de andere om je  linkermiddelvinger. Zolang de motiefjes niet meer dan 3 steken breed zijn, pik je gewoon de juiste draad op. Bij motiefjes van meer dan 3 steken draai je de draden om elkaar heen. Dat is supersimpel en daarvoor laat je de draden om je linkervingers zitten. Je pikt met de rechternaald gewoon achterlangs als je met de kleur op je linkermiddelvinger bezig bent, en onderlangs als je met de kleur op je linkerwijsvinger bezig bent. Dit klinkt ingewikkeld, maar als ik het je kon voordoen zou je zien hoe simpel het is. 
  6. Sla bij de eerste of laatste steek van een naald altijd de draden om elkaar heen. Zo voorkom je dat de meegevoerde draad de bocht afsnijdt, en je mobieltje uiteindelijk niet in je hoesje past. 
  7. Sla verder de draden niet om elkaar heen: bij bredere motiefjes kun je de draden elke steek om elkaar heen slaan. Dat is bij het rechterhoesje op de foto gedaan. Aan de achterkant zie je daardoor geen enkel lusje: het lijkt wel weefwerk of dubbelbreiwerk. Deze techniek is geschikt voor mutsen en wanten, maar voor een hoesje is het niet nodig.  Het hoesje wordt op die plek door al dat wisselen een beetje breder, en je ziet de tweede kleur een beetje schemeren. Niet doen dus.
Veel plezier!

6 opmerkingen:

  1. Marian Gierman05 maart, 2015

    Wanneer kan ik het boekje weer kopen over sokken brieien, aan de teen beginnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Marian, ik zie je vraag nu pas. sorry! Je kunt het boekje bij mij kopen, ben je nog steeds geinteresseerd? Als je 14 euro overmaakt, stuur ik het je toe.

      Verwijderen
  2. Ik heb een boek van uitgeverij Librero: FairIsle Knitting, en daar staan echt hele goede tips in (en veel patronen) over het breien met 2 kleuren. Zelf zat ik altijd te klungelen met het kruisen van de draden, had ik niet echt een systeem voor en ik vond ook dat het het ritme uit het breien haalde. Dat is nu voorbij. Door 1 draad in mijn linkerhand en 1 draad in mijn rechterhand te houden kan ik kruisen en doorbreien… zo handig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dat heb ik ook geprobeerd: 1 links en 1 rechts. Op youtube zijn er ook goede filmpjes over. Ik zelf brei met de draden links, een rond de linker wijsvinger en een rond de linker middelvinger, maar het idee is hetzelfde: vooral niet teveel draaien en kruisen, en lekker in een ritme dorbreien. Ik heb ook gemerkt dat het belangrijk is altijd dezelfde kleur bovenlangs te houden, daardoor wordt het werk gelijkmatiger. En averecht is een ramp, of is dat met 1 links en 1 rechts ook handig?

      Verwijderen
  3. Ik zie hier enorm veel tips voorbij komen vandaar dat ik hierop reageer. Ik ben namelijk een manier aan het zoeken waarmee ik kan afwisselen met breien. Het lukt me alleen niet om meerdere patronen in een werkje te krijgen, heb je hier tips voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Krista,

      wat leuk dat je aan mij vraagt! Maar ik snap je vraag niet helemaal: je wilt verschillende patroontjes in een toer breien? En wat is dan je probleem daarbij?