vrijdag 5 oktober 2012

Iets kleins breien op een rondbreinaald: vier tips

Ik brei graag op een rondbreinaald. Maar ik heb me wel enkele dingen aan moeten leren, en die wil ik met jullie delen.

brei continentaal

Een rondbreinaald kun je niet onder je oksel klemmen. De traditionele Nederlandse manier van breien is daarom minder handig. Ik brei met de draad rond de linkerwijsvinger, continentaal breien. Op youtube kun je goede filmpjes vinden, en ook googelen levert duidelijke instructiesites. Recht is supersimpel, bij averecht moet je even opletten. Bij tricotbreiwerk is averecht niet nodig, wel uiteraard bij boorden en fantasiesteken.

brei op een lange rondbreinaald met de Magic Loop

In het begin dacht ik dat je geen kleine dingen op een lange rondbreinaald kon breien. Ik kocht dus een rondbreinaald waar de omtrek van het breiwerk ruim oppaste, en dingen zoals mouwen breide ik gewoon heen en weer. Maar dat is onzin! Ik koop nu zo lang mogelijke rondbreinaalden. Helaas is de standaardmaat 80 cm, maar het liefst heb ik naalden van 120 cm. Hiermee kan je prima mouwen breien, door aan de linkerkant een lus uit te laten steken: de magic loop. Je breit dan steeds een voorste en een achterste naald.  Je breit een halve toer, keert, trekt de twee naalden door en breit de tweede helft van de toer. Supersimpel!

koop een goede rondbreinaald

Op rondbreinaalden zonder knikje aan het uiteinde lukt dit alles het best. Ik heb gladde metalen naalden met een plastic tussenstuk. Ze zijn er ook van hout en bamboe, prachtig! Die zijn duur, maar het is de investering zeker waard. Bovendien heb je er niet veel nodig: koop van elke dikte die je nodig hebt een zo lang mogelijke rondbreinaald.
Koop niet de goedkope grijze plastic naalden, ook niet om het continentaal breien te leren: plastic naalden zijn niet glad genoeg, de steken glijden er niet makkelijk overheen en het knikje is echt een onding.

begin aan de dichte kant

Je moet oppassen dat je geen draai krijgt na het opzetten. Stel je zet een meter op (boord trui), en wilt de ronde sluiten. Dan mag daar geen draai in die ronde zitten, want anders wordt het een fraai kunstwerk maar geen trui. Daarom begin ik liever aan de dichte kant, althans bij dingen zoals sokken en wanten.

Veel plezier!

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk zeg! Ik brei ook alles (als ik brei) op rondbreinaalden. Maar de laatste tijd kom ik er niet erg aan toe. Ik zag dat je ook sokken opzet bij de teen. Doe je dan ook Judy’s magic cast-on? ► 8:06► 8:06

    http://www.youtube.com/watch?v=gkyd3nq3Yn8

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo! Nee ik zet een steek normaal op en dan draai ik achtjes rond de twee naalden.